문화재청(청장 정재숙)의 후원을 받는 유네스코아태무형유산센터(사무총장 금기형, 이하 ‘아태센터’)는 오는 28일부터 30일까지 3일간 국립무형유산원(전북 전주)에서 ‘무형유산 교육 강화를 위한 아태지역 회의’를 개최한다.
'2019 동아시아 유네스코 국가위원회 회의'와 연계해 개최되는 이번 회의는 아시아 태평양 지역의 교육현장에서 무형문화유산이 학습되는 방법에 대해서 각국의 교육전문가와 교사, 문화전문가, 국제기구 관계자 등이 모여 논의하는 자리다.
몽골, 인도네시아, 카자흐스탄, 태국, 동티모르, 부탄 등 아태지역 총 16개국 50여 명의 전문가들이 참가하며, 유네스코방콕사무소와 아태센터가 유네스코협동학교 등을 대상으로 실시한 ‘학교교육 내 무형유산 교육방식’에 대한 설문 결과도 공개된다. 참고로, 유네스코협동학교는 평화, 인권 등 유네스코 이념을 실천하기 위해 유네스코가 지정한 전 세계 학교들의 협력체계이다.
이번 회의에서는 이번 설문 결과를 바탕으로 각국 학교의 무형유산 인식 현황과 과제, 향후 공동 프로젝트 등이 논의되고, 국내외 무형유산 교육 사례도 소개된다.
한편, 이번 논의 결과는 유네스코가 ’무형문화유산보호협약’의 이행을 면밀히 평가하기 위해 새롭게 도입한 ‘협약 이행 종합성과평가체계’ 내 교육지표 평가자료로서도 활용된다.
교육과 무형유산 부문 간 협력을 도모하는 이번 행사가 무형유산에 대한 관심을 교육계로 확산시킬 수 있는 의미 있는 자리가 되기를 바라며, 앞으로도 아태센터는 아시아태평양의 교육·문화 네트워크 강화와 무형유산 교육에 대한 활발한 연구를 위해 다양한 국제행사와 협력을 이어나갈 것이다.
A Meeting to be Held for Strengthening the Use of ICH in Education in Asia-Pacific
PARK, HYUNGBIN , World Heritage Division (042-481-3185)
PARK, WEONMO, Office of Cooperation Networking (063-230-9740)
ICHCAP (International Information and Networking Centre for Intangible Cultural Heritage in the Asia-Pacific Region under the auspices of UNESCO) will hold a meeting for strengthening the use of Intangible Cultural Heritage (ICH) in education in the Asia-Pacific region from 28 to 30 August at the National Intangible Heritage Center in Jeonju, Korea. The meeting is co-hosted by ICHCAP and the UNESCO Bangkok Office and supported by the Cultural Heritage Administration of Korea.
The meeting will bring together diverse stakeholders including teachers, pedagogists, cultural experts, and members of international organizations to discuss the ICH education status in schools in the Asia-Pacific region. Over fifty experts from sixteen Asia-Pacific countries, including Mongolia, Indonesia, Kazakhstan, Thailand, East Timor, and Bhutan, will participate in the meeting.
ICHCAP and the UNESCO Bangkok office conducted a survey on ICH education for primary and secondary schools in the Asia-Pacific region, including UNESCO associated schools, and the results of the survey will be presented at the meeting. UNESCO associated schools are the networks of educational institutions across the world around a common goal of UNESCO: to build peace in the minds of young people. Based on the results, the participants will discuss the current awareness of ICH and challenges for integrating ICH in education and the possibility of joint projects. The meeting will also feature the presentation of case studies with regard to ICH education in the Asia-Pacific region and in Korea.
The outcomes of the meeting will be demonstrated through various educational pilot projects, and they are also expected to be reflected as a reference material in the educational related indicators in the Overall Results Framework for the 2003 Convention. UNESCO adopted the framework to assess how well the Convention is implemented in each States Party and help them with capacity building. The framework will be applied to periodic reporting starting from 2020.
Awareness about ICH education is still low both in Korea and abroad. The meeting is expected to foster the promotion and safeguarding of ICH in schools through collaboration among experts in education and ICH. ICHCAP hopes that this meeting will help reinforce educational and cultural networks in the Asia-Pacific region and invigorate research on ICH education as part of an institutional education system.
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